Köpvillkor

Våra villkor

Villkor vid serviceanmälan

Serviceanmälan och tillgänglighet
När du gör en serviceanmälan godkänner du att vi behandlar dina personuppgifter för att kunna genomföra serviceuppdraget. Du ansvarar för att anläggningen är åtkomlig för vår tekniker. Om teknikern inte kan utföra sitt arbete på grund av bristande tillgänglighet eller handhavandefel, tillkommer en kostnad om 2 395 kr inkl. moms för förlorad arbetstid.


Hjälp med åtkomst
Om du som kund önskar att vi bistår med att göra spabadet tillgängligt, exempelvis genom att ta bort trall eller annat material, görs detta utan att Poolfixaren i Väst AB ansvarar för eventuell återställning. Vill du säkerställa korrekt återställning av omgivande ytor eller installationer, rekommenderas att fackman inom respektive område anlitas.


Äldre eller känsliga anläggningar
På äldre anläggningar eller anläggningar med känsliga komponenter finns alltid en risk för följdskador vid reparation eller service. Vi försöker i möjligaste mån informera dig om detta i förväg, men om skada uppstår utan förvarning på grund av slitna, föråldrade eller ömtåliga delar, kan Poolfixaren i Väst AB inte hållas ansvarigt för detta.


Allmänna villkor

Allmänt om bokning och planeringPoolfixaren bokar uppdrag löpande under hela året. Under högsäsong (15 mars – 30 juni) är efterfrågan hög och arbetstiderna svårt att förutspå. Därför tillämpar vi då kronologisk turordning vid planering och kan inte erbjuda fasta datum eller tider. Bokade tider kan komma att justeras med kort varsel. Under resterande årstid försöker vi i största möjliga mån tillämpa specifik tidsbokning. Vi gör vårt yttersta för att anpassa planeringen efter kundens önskemål när det är möjligt


Installation och montering
Poolfixaren erbjuder fasta priser för montage av poolutrustning, spabad och tillbehör. Kompletterande material som slangar, kopplingar eller anpassningar kan behövas och tillkommer då utöver avtalat pris.

Tung utrustning som pooltak och skydd kan kräva lossning med kranbil eller annan maskinell hjälp. Kunden ansvarar för att ta emot och hantera leveranser på korrekt sätt, alternativt avtalas separat om Poolfixaren ska bistå vid lossning. Vi monterar enbart fabriksmonterade pooltak som kan lyftas på plats.


Vattenfyllning
Vatten ingår ej i några priser. Vi försöker i första hand fylla med kundens egen slang för att undvika extra kostnader. Under vår och försommar råder ibland bevattningsförbud som kan medföra behov av tankbil. Dessa kostnader står kunden för.


Priser och debitering
Vår timdebitering vid löpande arbete är 950 kr/timme. Första timdebiteringen är 1 800 kr (inkl. restid inom 30 km). Material tillkommer vid behov. Servicebilavgift är 595 kr/besök. Milersättning debiteras med 11 kr/km från föregående uppdrag eller från vår bas i Lindome. All fakturering till privatperson sker inklusive 25 % moms.


Tillkommande arbeten (ÄTA)
Ändringar, tillägg eller avdrag som inte ingår i bekräftad order måste godkännas av kund innan arbete påbörjas.


Avbokning och ombokning
Avbokning eller ombokning ska ske minst 48 timmar före avtalad tid. Vid utebliven närvaro eller sen avbokning debiteras fullt minimibelopp enligt gällande prislista.


Betalningsvillkor
Fakturor förfaller till betalning inom 10 dagar om inget annat avtalats. Vid sen betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt eventuell påminnelseavgift.


Reklamationer och garantier
Reklamation av arbete ska ske skriftligen inom 7 dagar från slutfört uppdrag. Vid godkänd reklamation åtgärdar vi felet utan extra kostnad. Garantier gäller ej vid handhavandefel, vårdsöshet eller ingrepp från tredje part.


Ansvarsbegränsning
Vi ansvarar ej för indirekta skador, förseningar eller problem som orsakats av leverantörer, myndigheter, väder eller andra faktorer utanför vår kontroll.


Integritet & dataskydd
Vi behandlar personuppgifter enligt GDPR. Uppgifter används endast för kundkontakt, fakturering och servicehistorik. Information delas ej med tredje part utan samtycke.


Högsäsong: att tänka på
April till juni innebär kraftigt ökad efterfrågan och osäkra leveranstider. Vi kan inte garantera specifika tider för färdigställande. Förseningar pga. logistik, materialbrist eller vattenrestriktioner är vanliga. Vi ansvarar ej för eventuella förseningar hos tredje part.


Kontakt och kommunikation
Under högsäsong är belastningen hög och vår svarstid kan vara längre än normalt. Viktiga ärenden skickas med fördel via e-post. Vi prioriterar befintliga kunder och akuta serviceärenden. Vi uppskattar förståelse för att svar ibland dröjer några dagar vid hög belastning.


Turordning och akuta arbeten
Vi försöker alltid hjälpa till vid akuta situationer, men väntetid på 1–2 veckor förekommer under högsäsong. Vår planering är levande och arbeten kan behöva flyttas beroende på väder, teknikproblem eller akuta åtgärder hos annan kund.